Fogyás helyett hízás, avagy a mozgás fontossága

A mozgás jótékony élettani hatásai széleskörűek: a rendszeres edzés fokozza a szív és a tüdő teljesítőképességét. Az izommunka csökkenti a vérnyomást, a vércukor szintet, segít megőrizni az ideális testsúlyt. Mindez, ahogy láthatjuk, hozzájárulhat számos betegség kialakulása kockázatának csökkentéséhez. Nem elhanyagolható szempont, hogy mozgás közben testünk több örömöt nyújtó hírvivő hormont termel, tehát az általános közéretünk is javul.

Biztos sokak számára ismerős az, hogy fogyás helyett a fogyókúra alatt inkább híznak. Hogyan lehetséges ez? Mindenkinek van egy napi energiaigénye, még akkor is, ha nem csinál semmit. Az automatánk rááll erre az értékre és megjegyzi! Mi van, ha hirtelen elkezdünk fogyózni? Ma kevesebb kalóriaértékű táplálékot veszünk magunkhoz, mint tegnap. Az automatánk tudomásul veszi ezt, és bekapcsol más energianyerő útvonalakat. A belső energiaraktárakban kezd keresgélni. De az energiaraktáraknál van egy felhasználási sorrend. Első a raktárak közül a máj glikogénraktára, ha üres a raktár, akkor továbbmegy az automata a fehérjeraktárakhoz, az izmokhoz, és elkezd energiát nyerni az izmok fehérjéinek lebontásából. De ennél a raktárnál vannak gátló mechanizmusok, csak a használaton kívüli izmokból vehet el fehérjét az energianyeréshez.

Zsírégetés helyett izomcsökkenés

Ha nincs olyan használaton kívüli izomzatunk, akkor továbbmegy a zsírraktárakhoz, és a zsírt égeti, hogy energiához jusson az alapanyagcsere. Mi a jó abban, hogy az üres glikogénraktárak után először a fehérjeforrásokat keresi, majd csak a legvégén a zsírraktárakat? Ha az izomszövet fehérjéit bontjuk, azzal csökken az izomszövetünk, de mivel egy gramm izomszövet négyszer akkora energiát fogyaszt a puszta létével, mint egy gramm zsírszövet, ezért az izom csökkentésével a napi energiaszükségletet is négyszer jobban csökkentjük mintha a zsírszövetet bontotta volna a szervezetünk. A gyötrő koplalás miatt feladjuk a fogyókúrát és frenetikusan elkezdünk hízni!

Mi van a fogyókúra (koplalás) kezdeténél? Először az izomzatunk fogy. Ezzel energiát nyerünk, de egyben csökken a napi energiaszükségletünk is. Ha nem mozgunk, nincs az izomzatunkra szükség, az automatánk nagyon le tudja vinni a napi energiaigényünket az izomfehérjék bontásával. Miközben roppantul szenvedünk, mert az éhségérzetünk nagyon erős. Ha elég kitartóak vagyunk az éhezésben, akkor elérhetjük azt is, hogy az alapenergiát a zsírszövet lebontásából nyerjük, de mindenképpen ez az utolsó stádium. A napi energiaigényünket drasztikusan levittük az izomzatunk csökkentésével, de már nem bírjuk tovább a gyötrő éhezést. Feladjuk a fogyókúrát és újra elkezdünk enni normálisan. Mi történik most? A túlélő automatánk az aznap érvényes napi szükséglet feletti energia-bevitelt fölöslegnek fogja elkönyvelni, így, mint a fölösleget mindig, a zsírraktárakba irányítja a „plusz bevételt”. Mit tapasztalunk egy-két hét múlva? Miközben az izomzatunk visszafejlődött, a zsírszövetünk csaknem a duplájára nő, ahhoz képest, mielőtt a fogyókúrát elkezdtük.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük