Érzések, kommunikáció, konfliktuskezelés

Otthon a négy fal között, hosszan eltöltött idő különböző problémákat, megoldandó feladatokat hozhat a párok életébe. A hétköznapi megszokott interakciók során sokszor nem tulajdonítunk jelentőséget kisebb-nagyobb összezörrenéseinknek, így konfliktusaink nagy része egy ideig kibeszéletlenül marad. A most kialakult helyzetben nem egyszerű elkerülni a megoldásukat, mert kénytelenek vagyunk problémáinkkal a nap huszonnégy órájában szembesülni.
Igen változatos módon tudjuk megbántani a társunkat, és sajnos az esetek nagy részében tudomásunk sincs róla.
Az egymás iránt érzett szeretetünket nagyban rombolja, ha a követelőzést választjuk, problémáink hatékonynak gondolt megoldásaként. Pl.”Vidd már ki azt a szemetet! Te állandóan a TV-t nézed, míg én tanulok a gyerekekkel, takarítok, főzök….hagyd ezt abba! Nem segítesz soha semmiben!
Ilyen és ehhez hasonló utasítások hosszútávon egy olyan spirált indíthatnak el, amelyek képesek zátonyra futtani egy házasságot.
Egymás megértéséhez, egy empátián alapuló kapcsolat kialakításához, nyílt kommunikáció szükséges az, hogy képes legyek a társam számára érthetően megfogalmazni azt amit érzek, és tisztán lássam, hogy mit érezhet a másik az adott szituációban.
Amennyiben egy probléma kapcsán az érzéseinket, és nem az igényeinket közöljük a másik féllel, csakis
akkor fogunk tudni hatékonyan kommunikálni egymással .

Miután az első lépés nehézségein túllendültünk a feladat, a mindkét fél által elfogadható megoldás megtalálása.

Ez egy olyan folyamat, amelynek az alapszabályaiban érdemes előre megegyezni.
Például:
1. Próbálj barátságos és pozitív lenni.
2. Ne legyél tiszteletlen, ne bántsd a másikat, és ne követelőzz.
3. Ha úgy érzitek, hogy zsákutcába értetek, arra a témára térjetek vissza később.
4. Mindenkinek legyen olyan ideje, amikor a saját nézőpontját ismerteti, a társa pedig kizárólag hallgatóként vehet benne részt.
5. Ezután ötleteljetek együtt.
6. Végül próbáljátok meg a mindkettőtök által elfogadható megoldást megtalálni.

Ha idáig eljutottunk, akkor következik ennek a beépítése a hétköznapokba. Nem könnyű feladat a szokások megváltoztatása, de nem lehetetlen. Ezért szoktam azt mondani a pácienseimnek, hogy a kapcsolat kezdetén is csak olyan dolgokat tegyenek meg egymásért, amit később is képesek lesznek folytatni. (Pl. Ne menjen a férfi vásárolni a párjával, ha utálja a vásárlási mizériát, mert ha 4-5 év után fogja ezt megtagadni a társától, a másik jogosan fogja becsapva érezni magát emiatt.)
A konfliktusok megoldásában fontos szerepet kap a női kommunikáció. Ne ültesd le a párod soha azzal, hogy “drágám ezt meg kell beszélnünk”, mert a férfiak nagy része bezárkózik egy ilyen szituációban. Ez esetben csak a női kommunikáció eszközeivel tudunk eredményt elérni, ha már úgy sem, akkor nagyon nagy gond van a házasságunkkal. A férfi számára védelmező szerepénél fogva fontos, hogy az ő szeretett párja boldog legyen mellette. Ha ez az érzelmi közelség még fellelhető a párok között akkor biztos, hogy hajlik a fent említett problémamegoldási módszer kipróbálására.

Sajnos a házasságon belüli hatékony kommunikációt, konfliktusmegoldást, valamint a kapcsolataink működtetésének a rejtélyeit sehol nem tanítják, pedig ezek az életben talán a legfontosabb készségek, amelyeket saját magunk és a kapcsolatunk érdekében mindenképpen érdemes elsajátítani.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük